Budowa mostów krok po kroku: wyjaśniamy!
Budowa mostu to skomplikowany proces, który składa się z wielu etapów. Żeby stworzyć bezpieczne, a jednocześnie trwałe połączenie pomiędzy dwoma punktami należy nie tylko przygotować dokładne plany konstrukcyjne, uwzględniając m.in. ukształtowanie terenu i obciążenia, lecz także zadbać o to, aby wszystkie prace przebiegały bez zakłóceń.
Budownictwo inżynieryjno-lądowe obejmuje zarówno budowę, jak i remonty mostów, wiaduktów, tuneli, przejść podziemnych, przepustów oraz estakad. Chociaż naprawy i przebudowy wymienionych obiektów inżynierskich zazwyczaj są wymagające, to prawdziwe wyzwanie stanowi budowa nowych mostów.
Dlaczego? Ponieważ przy ich projektowaniu trzeba wziąć pod uwagę szereg zmiennych, żeby uzyskać optymalny poziom nośności, a przy wykonywaniu dopilnować, aby wszystko przebiegło zgodnie z planem, bo nawet najmniejsza pomyłka może negatywnie wpłynąć na trwałość konstrukcji.
Jak w praktyce wygląda budowa mostów?
Projektowanie mostu
Wszystko zaczyna się od prac projektowych. Architekci i inżynierowie przeprowadzają analizę terenu, na którym ma powstać most, uwzględniają obciążenia statyczne, dynamiczne i inne istotne kwestie, a następnie decydują, jaki rodzaj konstrukcji będzie najlepszy, z jakich materiałów należy wykonać obiekt, jak dopasować go do otoczenia, jakie systemy odwadniające wykorzystać itp.
Powszechnie buduje się m.in. mosty belkowe, łukowe, wiszące oraz podwieszane. Oprócz tego dwa punkty łączy się również wiaduktami, estakadami czy kładkami dla pieszych.
Przygotowanie terenu pod budowę
Gdy projekt jest gotowy, przystępuje się do przygotowania terenu, czyli m.in. wyrównania powierzchni, usunięcia przeszkód oraz zabezpieczenia infrastruktury znajdującej się w pobliżu, np. instalacji wodno-kanalizacyjnych, dróg dojazdowych, linii energetycznych itp.
Budowa fundamentów, podpór i filarów
Następnie można rozpocząć budowę fundamentów, podpór i filarów. Fundamenty odpowiadają za stabilność i trwałość mostu, dlatego muszą zostać wykonane z odpowiednią starannością. W zależności od tego, na jakim terenie odbywają się prace – jakie są warunki gruntowe – wykorzystuje się fundamenty płytowe, betonowe filary albo pale wbijane w grunt.
Jeśli chodzi o podpory i filary, te zazwyczaj buduje się z betonu zbrojonego i ze stali. Ustawia się je w określonych odstępach, aby właściwie rozłożyć obciążenie konstrukcji.

Montaż przęseł
Kolejny, najbardziej skomplikowany etap budowy to montaż przęseł, czyli elementów poziomych mostu. Przęsła z betonu lub stali mocowane są do filarów – na mostach belkowych i łukowych albo do kabli nośnych – na mostach wiszących i podwieszanych.
Położenie nawierzchni i wykończenie
Na koniec na tak przygotowanym moście kładzie się nawierzchnię asfaltową, betonową lub wykonaną z innych materiałów o dużej odporności oraz montuje się elementy dodatkowe, np. balustrady, bariery ochronne, oświetlenie, urządzenia techniczne itp.
Testy i oddanie do użytku
Gdy wszystkie prace budowlane się zakończą, most przechodzi testy, w trakcie których sprawdza się jego stabilność i wytrzymałość. Jeśli testy wypadną pozytywnie, obiekt jest oddawany do użytku.
Podobnie przebiega również budowa wiaduktów, budowa tuneli i innych konstrukcji inżynieryjnych.
Jeśli szukasz firmy, dla której budowa przejść podziemnych, estakad i mostów to codzienność, sprawdź ofertę Radpol: https://rad-pol.pl/oferta/budownictwo-inzynieryjno-ladowe/ Radpol działa na rynku od ponad 40 lat i ma w swojej ofercie także roboty drogowe.
Art. Partnera: Radpol
Źródło grafiki: materiał partnera